Suomen Hovawart ry

Suomen Hovawart ry on yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää puhdasrotuisten hovawartien kasvatusta ja käyttöä. Yhdistyksen yksi päätavoitteista on myös edistää hovawartharrastusta Suomessa. Näiltä sivuilta saat tietoa Suomen Hovawart ry:stä, hovawartien jalostuksesta Suomessa, yhdistyksen tapahtumista ja löydät yhteystiedot alueelliseen hovawarttoimintaan.

Suomen Hovawart ry perustettiin vuonna 1980. Yhdistys hyväksyttiin rotua harrastavaksi yhdistykseksi vuonna 1990, ja vuonna 1994 Suomen Kennelliitto myönsi yhdistykselle rotujärjestön aseman. Perustamisvuonna ilmestyi ensimmäinen Hovawartti-lehti. Toimintakertomuksen mukaan vuoden 1989 lopussa kerhossa oli 271 jäsentä. Vuonna 1989 rekisteröitiin 110 hovawartin pentua.

Jäsenmäärä kasvoi tasaisesti, vuonna 1992 jäseniä oli jo 472. Jäsenmäärä on viimeiset 10-15 vuotta pysynyt varsin tasaisena, vuoden 2007 lopussa jäseniä oli 700. Rotu on levinnyt ympäri maan, samoin kerhon jäseniä asuu kaikkialla Suomessa. Tietynlaisia keskittymiä on kuitenkin havaittavissa: eniten jäseniä on pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella sekä Lahden, Jyväskylän, Oulun, Hämeenlinnan, Porin ja Lappeenrannan ympäristöissä. Epävirallisia alajaostoja on kymmenkunta. Parisenkymmentä jäsentä - sekä suomalaisia että ulkomaalaisia - asui vuoden 2007 lopussa ulkomailla.

Hovawartti-lehti ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Lehti jaetaan kaikille rotujärjestön varsinaisille jäsenille sekä lähetetään tuomareille. Lisäksi vuosittain julkaistaan vuosikirja, johon on koottu kaikkien edellisenä vuonna kokeissa, luonnetesteissä ja näyttelyissä käyneiden hovawarttien tulokset sekä näyttelyistä arvostelulausunnot. Vuosikirjassa on myös menestyneiden koirien kuvia. Rotujärjestö julkaisee myös määrävuosin painettua kantakirjaa, josta löytyvät mm. kaikkien rekisteröityjen pentueiden sukutaulut. Ensimmäinen kantakirja julkaistiin vuonna 1992. Rotujärjestöllä on myös omat kotisivut osoitteessa www.suomenhovawart.fi.

Rotujärjestöllä on oma pentuvälitys, joka välittää pentuja jalostustoimikunnan suosittelemista yhdistelmistä.

Rotujärjestön tarvikemyynnissä on myynnissä erilaisia hovawartaiheisia tuotteita. Tuotteet ovat myynnissä myös rotujärjestön järjestämissä tilaisuuksissa. Suomen Hovawart ry järjestää vuosittain koko jäsenistölle tarkoitetut vuosikokouksen kevättalvella sekä syksyllä syyskokouksen. Jäsenistölle on tarjolla erilaista toimintaa: tottelevaisuus- ja palveluskoiraharjoituksia, talvileiri ja kesäleiri, luonnetestejä, kasvattajapäiviä ja alueittain muita tapaamisia ja yhteislenkkejä yms.

Ensimmäinen Päänäyttely pidettiin Tervakoskella vuonna 1991. Sen jälkeen on Päänäyttely pidetty samassa paikassa joka vuosi. Osanottajamäärä on vakiintunut 250 ja 300 välille, ja Suomen Hovawart ry:n Päänäyttely on usean vuoden ajan ollut maailman suurin hovawartnäyttely. Tottelevaisuusmestaruuksista on kilpailtu vuodesta 1992 lähtien. Palveluskoirakokeiden rotumestaruuskilpailut on järjestetty joka vuosi vuodesta 1990 lähtien.

Toimintaamme tukee: